Strona Główna
Hisoria
Galeria
Linki
Kontakt

Sign up for our newsletter!


Ikarus to przedsiębiorstwo specjalizujące się w produkcji autobusów. Jego główna siedziba mieściła się w Budapeszcie na Węgrzech. Ikarus należy obecnie do koncernu Irisbus.

Historia firmy IKARUS :

W 1913 r. przedsiębiorstwo skupiło się głównie na budowaniu samochodów i podczas I wojny światowej miało ogromne zyski.

Ok. 1933 r. Ikarus zaczął mieć problemy finansowe, przez co przerwał produkcję wielu modeli pojazdów.

W 1935 r. przedsiębiorstwo wznowiło produkcję i całkowicie funkcjonowało podczas II wojny światowej.

23 lutego 1949 r. Ikarus połączył się z producentem samolotów "Ikarus Gép és Fémgyár Rt".

W 1955 i 1956 r. nowe modele (Ikarus 620, 630 i 31) rozpoczęto sprzedawać w Chinach, Birmie oraz Egipcie.

W 1962 r. Ikarus sprzedał za granicą 8,000 autobusów.

W 1970 r. Ikarus wygrał drugie miejsce na targach Expo w Monako. Dzięki tej nagrodzie pokazał swoją pozycję w Europie.

W 1971 r. przedsiębiorstwo produkowało rocznie 100,000 autobusów, a z każdym rokiem transakcje były coraz większe.

W 1973 r. koncern Ikarus stał się czwartym największym producentem na Świecie, ale pojawił się problem braku surowców, przez co dostawy znacznie się opóźniały. Największym importerem Ikarusów były Niemcy.

W 1999 r. przedsiębiorstwo zostało przejęte przez Francusko - Włoski koncern Irisbus.

W 2004 r. Ikarus został zamknięty.

W 2006 r. koncern został kupiony przez Gábor Széles.

 

 

Dane techniczne różnych modeli


Model tego Ikarusa został wprowadzony w Polsce w 1970 r. i wyszedl z użytkowania w 1977 r.

 

180 - 17 - metrowy przegubowy, wysokopodłogowy
190 - 11 - metrowy, wysokopodłogowy
194 - b/d
196 - b/d
246 - 12 - metrowy, wysokopodłogowy
260 - 11 - metrowy, wysokopodłogowy
261 - 12 - metrowy, wysokopodłogowy
263 - 12 - metrowy, wysokopodłogowy, produkowany głównie na rynek NRD oraz ZSRR
266 - 12 - metrowy, wysokopodłogowy
271 - b/d
272 - b/d
280 - 16,5 - metrowy przegubowy, wysokopodłogowy
281 - b/d
282 - 18 - metrowy, wysokopodłogowy
283 - 16,5 - metrowy przegubowy, wysokopodłogowy
284 - 16,5 - metrowy przegubowy, średniopodłogowy
286 - b/d
31 - 11 - metrowy, wysokopodłogowy
311 - 11 - metrowy, wysokopodłogowy
395 - b/d
396 - b/d
405 - 7,5 - metrowy midibus, średniopodłogowy
410 - b/d
411 - 11 - metrowy, niskopodłogowy, wyróżnia go brak tylnej szyby
412 - 12 - metrowy, niskopodłogowy, kontynuacja modelu 411
415 - 11,5 - metrowy, średniopodłogowy
416 - 12 - metrowy, wysokopodłogowy
417 - 17,5 - metrowy przegubowy, niskopodłogowy
435 - 18 - metrowy przegubowy, średniopodłogowy
436 - 18 - metrowy przegubowy, średiopodłogowy
480 - 12 - metrowy, średniopodłogowy
554 - b/d
556 - 12 - metrowy, wysokopodłogowy
620 - 12 - metrowy, wysokopodłogowy
630 - 11,5 - metrowy, wysokopodłogowy
66 - 12,5 - metrowy, wysokopodłogowy

Ikarus 260 to jedenastometrowy węgierski autobus z fabryki Ikarusa. Jest on użytkowany głównie w krajach byłego RWPG.

* Producent podwozia: RÁBA
* Producent nadwozia: Ikarus
* Rozpoczęcie produkcji: 1972, zakończenie 1992 (w warszawskiej montowni na terenie Zakładu Eksploatacji Autobusów R-13 "Stalowa" fabrycznie nowe autobusy składano jeszcze w latach 1993-1995).
* Łącznie dostarczonych sztuk do Polski: 3535
* Długość: 11000 mm
* Szerokość: 2500 mm
* Wysokość: 3100 mm
* Wysokość podłogi w drzwiach: 940 mm
* Rozstaw osi: 5400 mm
* Masa własna: 9080 kg
* Miejsc: 100 z czego siedzących 20
* Silnik: RÁBA D2156 (192 KM)
* Skrzynia biegów: mechaniczna
* Produkcja Łódzkiej wersji: 1983-1985

 

Ikarus 260.04 #1463 PKM Świerklaniec

 

Ikarus 263 - węgierski dwunastometrowy autobus z fabryki Ikarusa, produkowany od 1988 roku, głównie na rynek NRD i ZSRR. Pojazdy te trafiły również do krajów takich jak Kuwejt, Tajwan i Węgry. Od bardziej popularnego w naszym kraju modelu 260 można odróżnić go po dodatkowym okienku za ostatnimi drzwiami. Na Polskich drogach spotkać można obecnie 4 importowane z Niemiec Ikarusy 263.01 - w Brzegu, Chełmie i Rudzie Śląskiej.

Dane Techniczne:

* Długość: 11940 mm
* Szerokość: 2500 mm
* Wysokość: 3100 mm
* Rozstaw osi: 5840 mm
* Masa własna: 8700 kg
* Miejsca ogółem: 104+1
* Miejsca siedzące: 37 (w wersji dwudrzwiowej)
* Liczba drzwi: 2 lub 3
* Wysokość podłogi w drzwiach: 940 mm
* Szerokość drzwi: 1300 mm
* Przyklęk: Brak
* Silnik: RÁBA D 2156 HM6U
* Skrzynia biegów: ZF S6-90U (manualna)
* Moc: 141 kW
* Pojemność silnika: 10350 cm3

: Ikarus 263.01 #SRS A346 Pryw. Przeds. Usł.-Prod. Henryk Zagozda / Henzago Sp. z o.o. - Ruda Śląska

Ikarus 280 to węgierski autobus przegubowy z fabryki Ikarusa.

* Rodzaj: Wysokopodłogowy
* Długość: 16500 mm
* Szerokość: 2500 mm
* Wysokość: 3160 mm
* Rozstaw osi: 5400 mm
* Masa własna: 12500 kg
* Masa całkowita: 22500 kg
* Miejsca ogółem: 145
* Miejsca siedzące: 35
* Liczba drzwi: 3,4 lub 2 (w wersji 280.03 i 280.10)
* Szerokość drzwi: 1300 mm
* Wysokość podłogi w I, II, III, IV drzwiach: 920 mm
* Przyklęk: Brak
* Silnik: RABA D-10, Euro 1 lub RABA D 2156
* Liczba cylindrów: 6
* Pojemność: 10350 cm3
* Moc: 141 lub 184 kW (192 - 250 KM)
* Skrzynia biegów: Manualna lub Automatyczna

Ikarus 280.26 #4420 PKM Katowice

Ikarus 280.70E #094 PKM Katowice

Ikarus 412 - 12-metrowy autobus produkowany przez fabrykę Ikarusa w latach 1996 - 2002. Jest on kontynuacją nieco krótszego modelu 411, podstawowa cecha różniąca go od starszej wersji to obecność tylnej szyby (wstawienie jej było możliwe dzięki poprzecznemu umocowaniu silnika). Do Polski sprowadzono łącznie 35 takich pojazdów, można je spotkać w Bytomiu, Bielsku-Białej, Częstochowie i Kędzierzynie-Koźlu.
Filipos (26-05-2007 10:10)
* Długość: 12070 mm
* Szerokość: 2500 mm
* Wysokość: 2915 mm
* Rozstaw osi: 5980 mm
* Masa własna: 11100 kg
* Masa całkowita: 17300 kg
* Miejsca ogółem: 92
* Miejsca siedzące: 38
* Liczba drzwi: 3
* Wysokość podłogi w drzwiach: 350 mm
* Skrzynia biegów: ZF 5HP 590
* Silnik:
o Mercedes-Benz OM 447 hLA (184 kW)
o MAN DO826 (162 kW)
* Skrzynia biegów: ZF 5HP 500 (automatyczna)

Ikarus 412.08A #7402 PKM Bytom

Ikarus 415 - węgierski jedenastometrowy, średniopodłogowy autobus z fabryki Ikarusa. Rozpoczęcie produkcji przypada na 1986 rok. Do Polski trafiły łącznie 63 sztuki, można je spotkać w Bytomiu, Bielsku-Białej, Częstochowie i Kędzierzynie-Koźlu.
Filipos (26-05-2007 10:19)
* Długość: 11500 mm
* Szerokość: 2500 mm
* Wysokość: 3040 mm
* Rozstaw osi: 5570 mm
* Masa własna: 10130 kg
* Miejsca ogółem: 111
* Miejsca siedzące: 26
* Liczba drzwi: 3 lub 2
* Wysokość podłogi w drzwiach: 775/775/930 mm
* Szerokość drzwi: 1360 mm
* Przyklęk: Brak
* Silnik:
DAF GS 160 (160 kW)
DAF GS 200 (200 kW])
Iveco F2B (180-213 kW]
MAN D0826 LUH (162 kW)
MAN D0826 LUH (191 kW)
Mercedes-Benz OM-447
Rába D10 UTSLL 160 (160 kW)
Rába D10 UTSLL 190 (190 kW)
Rába G10 DE-190 (190 kW)
Skrzynia biegów:
Voith 851.3/863.3 (automatyczna)
ZF 6S-1600 (manualna)
ZF 4/5 HP 500/600 (automatyczna)
Układ kierowniczy: Csepel C500.14
Posiada ABS

Ikarus 415.14A #7107 PKM Bytom